Tuesday, February 28, 2017

Kuat Hati

pic:google

Dalam diam saya kagum dengan orang-orang yg jauh berusia tapi sangat tekad memperbanyakkan amal. Sebagai contoh, dengan segala kekangan kemampuan fizikal yang ada, mereka mampu bersolat jemaah di masjid secara istiqamah. Kebanyakan alasan kita pula, mereka sudah pencen dan tiada apa hendak dilakukan. Pun begitu masjid-masjid sekitaran masih belum cukup ramai pengunjungnya tatkala solat fardhu; jika pencen itu dijadikan ukuran.

Pada  fikiran saya yang paling tepat kuat hati. Yakni kemahuan hati yang sangat kuat hingga memberi kekuatan kepada fizikal yang kerap kali sukar kita hendak faham. Walhal, orang muda yang dikurniakan kesihatan serta kemampuan fizikal tahap tertinggi tidak mampu sama sekali.

Dalam situasi sekarang, bilangan orang-orang muda masih kurang. Bila ada masjid yang diimarahkan oleh orang muda saya kagum sekali. Umumnya segalanya adalah hidayah serta taufik yang Allah kurniakan kepada hamba-hambaNya yang terpilih. 

Kepada yang berupaya menunaikan solat fardu secara berjemaah di masjid, bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan tentang kemampuan tersebut. Itu semua adalah pemberian serta rahmat dari Allah jua.

Saya berdoa moga Allah memberikan kekuatan dalam hati kita untuk mendekati Allah sehingga ke akhir hayat yang ada.


Kepada Allah saya memohon ampun.

No comments:

Related Posts with Thumbnails